Wednesday 7 August 2013

Baju Taqwa.



Kampung arwah nenek bising dengan letupan mercun.

Takbir raya bergema. 

Dapur rumah bising dengan saudara-mara. Persiapan untuk esok hari.

Budak-budak kecil berlari-lari. Jumpa sepupu sebaya. Dah macam member. Riuh.

Kat luar rumah arwah nenek. Ada satu kerusi panjang. Macam beranda rumah. Kayu.
Port untuk Acap lepak-lepak. Kadang tempat tu jugak tempat Acap murajaah hafazan. Sunyi.


Jauh termenung. Kedua tangan peluk kaki. Menyandar.

Tahun ni raya. Aku rasa macam kurang seronok. Makin besar makin tak seronok. 

Bukan apa. Aku rindu Ramadhan. Petang tadi official Ramadhan dah pulang. Nak kembali ambil masa yang lama. Entah Ramadhan tunggu aku ke tak. 

Harap semua dosa terampun.

Semua amal diterima. 

Harap esok, 

Aku.
Umi ngan ayah.
Adik beradik aku.
Usrah mate aku.
Semua member yang aku kenal.
Semua umat yang dah berusaha tahap gaban bulan Ramadhan ni.

Semua dapat kembali pada fitrah yang suci. Bersih. Macam baby baru lahir.

Mula hidup baru. Hidup seorang hamba. 

Kehidupan yang selama ni mungkin aku rugikan. Aku siakan.

Aku nak istiqamah. Mungkin benda ni aku selalu ungkapkan.

Tapi aku cuba. 

Fuhhh. Malam raya feeling pulak.



Acap tersentap. Ada suara memanggil.

Terkejut.



"Angah, mari tolong masak sate ni, " paklong panggil.

"Ok, on my way, "




Esok hari kemenangan umat islam. Harap tergolong dalam orang yang menang. 

Baju takwa dah tersiap sedia untuk dipakai di hari yang mulia.

Yeahh.



Simpan iphone dalam poket. Baru lepas mesej kak long.

First time tak dapat beraya sekali.

Rindu.



"Oh, apa khabar nenek kat sana?? "

"Semoga semuanya baik-baik saje "

No comments:

Post a Comment