Tuesday 6 August 2013

Last Tahajud.


Jam 4.30 am.

Asyraf Quzairie tersedar. Bingkas bangun. Takut terus terlena.

Capai tuala. Bersegera ke bilik air.



Pakai jubah haramain warna kelabu. Sapu minyak wangi. Malaikat subuh.

Hampar sejadah. Corak kosong.

Tahajud terakhir. Malam 29. Sebak.


Baring atas katil. Tangan dan kaki di depa. Mata jauh memandang kipas yang tak berhenti berpusing. Lap air mata.

Nangis.

Tahajud terakhir bulan ramadhan. Lama Acap sujud. Takut tak dapat sujud dalam tahajud ramadhan akan datang. Takut tak sempat nak nangis time minta doa kat Allah dalam bulan barakah.

Sekejap.

Tarbiyyah ramadhan comes to the end. Sumpah sekejap.

Entah apa yang aku dah buat. Rasa macam amalan yang aku buat tak cukup langsung nak bawa pergi syurga.

Sekarang baru rasa nak menyesal. 

Seriously takut amalan tak diterima. Dosa tak terampun. Tak nak jadi antara orang yang Rasulullah s.a.w aminkan doa malaikat time naik mimbar.

Aku tak tipu. Aku takut. 

Tapi aku yakin dengan janji Allah. Aku dah buat yang terbaik dalam madrasah Ramadhan kali ini. Cuma kena yakin. 

Yes, aku yakin dengan ganjaran Allah bagi.

Alhamdulillah, aku tak terlepas qiam 10 last ramadhan. Harap  lailatul qadr aku dah jumpa.

Cuma bila-bila aku tak dapat cakap. Aku tak pasti. Moga Allah terima ibadah time malam tu.

Ahh, ramadhan dah nak habis. Sumpah aku akan rindu Ramadhan. Rindu terawih. Rindu buka puasa.

Kalau manusia dapat tengok pahala masuk macam duit masuk akaun bank. Confirm hari last ni manusia jadi gila nak buat amal. Giler tak, pahala double triple.

Mesti hari last nak baham kaw punye buat amal. 

Tapi sayang, manusia tak nampak semua tu. Tak perasan langsung pasal pahala. Ingat macam biasa-biasa. Melainkan orang yang benar-benar beriman.

Sedih tengok umat sekarang. Hari last sia-siakan macam Ramadhan dah habis. Dah mula nak buat maksiat semula. Apatah lagi hari raya first. Lepak dengan bukan muhrim macam sedara sendiri.

Burn sebulan Ramadhan. Sedih.

Kalau Rasulullah ada sekarang, confirm luluh perasaan tengok keadaan umat. Tenat.

Ampunkan dosa aku. Dosa-dosa ibubapa aku. Dosa -dosa umat manusia akhir zaman.



Lama Acap termenung. Bangun daripada katil. Bersiap untuk sahur dan solat subuh.




"Hari ni hari last. Aku nak melawat kubur arwah nenek. Bukan selalu aku dapat balik sini. Rindu nenek. Apa khabar di sana nek??"



Aku nak minta maaf dengan nenek. Tak sempat nak minta maaf. Maaf nek.



Lipat lengan jubah. Sarung kopiah atas kepala.

Tarik nafas dalam-dalam. Ambil mood.

Senyum.

No comments:

Post a Comment