Wednesday 31 July 2013

Bangkit Dari Gagal



Bangun pagi. Capai berus gigi. Ngadap cermin. Muka serabut. Nampak jelas lingkaran hitam bawah mata.

Rasa tak sedap hati. Macam ada sesuatu tak kena.


Last 10 ramadhan, miss lagi qiamullail. Konon nak jumpa malam qadar. Tapi diri tak pernah nak sedar.


Lama aku tatap cermin bilik air. Rasa kecewa tengok muka sendiri. Fail.

Air mata macam biasa. Sekadar bergenang. Belum jatuh. Jiwa tak nak kalah. Degil.

Buka paip. Basuh muka. Tak nak kantoi dengan member, malu budak jiwa kental nangis. Ego.


Fikir semula, kenapa nak rasa malu menangis. Patut rasa malu sebab saat-saat last nak catch up pahala buang macam tak rasa apa-apa.


"Kau pehal nak nangis??", suara kecil membisik. Jauh-jauh kedengaran.

'"Kau tak yah nak sedih-sedih lah. Kalau kau rasa chances Allah bagi time bulan ramadhan ni hebat, dah lama kau kejar bro."

"Tapi tak, kau nak baca quran pun liat. Minggu first kencang last-last kau yang pincang."

"Dengan facebook kau bercinta bagai nak rak. Dengan pencipta kau ni kau buat slumber macam tak bersalah. Nak spend masa pun kau berkira"

"Eh manusia, kalau kau rasa diri kau ni nak futur terus menerus. Baik tak yah hidup atas muka bumi ni. Bumi ni pun tahu mana baik buruk"

"Solat jemaah, kau tak yah nak sembang. Nak jejak pun surau kau buat keras."

"Lepas sahur kau update twitter, then kau sambung tidur. Istilah subuh gajah dah sebati dalam diri kau. Tak kira Ramadhan ke tak. Buddies takkan pisah. Ah sudah. Macam ni kau nak ganjaran yang mudah??"

"Heh" 

"Hoi manusia, kau sedar tak kau tengah rugi. Saham kau tengah merundum kau tak pernah perasan ke?"

"Kalau macam ni gaya kau nak kejar malam Al-qadr yang kau selalu share kat wall fb kau tu, rasa macam tak kut"

"Kau ingat preparation last minute dah boleh jumpa Al-Qadr tu?"

"Mudah betul kalau macam tu!!"


Kau dah dapat saham share kat fb tu cukuplah kan. Orang buat kau pun dapat pahala.
Cukup lah tu kau nak tampung dosa kau. Dosa kau bukan banyak pun. Kau kan perfect.
Kalau orang tak perfect, dah lama berusaha nak perfectkan diri. Nak sucikan diri.
Tapi kau gaya nak taubat tu pun tak de.


Diam. Ketar. Jatuh tersungkur. Ditembak oleh diri sendiri.

Suara yang tajam menyentap jiwa yang kelam.

Benar.

Hakikat yang aku tak dapat canggah lagi.



Aku gagal. Aku gagal sebagai hamba pencipta ku. Aku tak nak jadi hamba Ramadhan lagi sekali. 

Cukup dah berkali-kali.

Aku nak jumpa malam al-Qadar.

Kalau aku tak sempat sekarang. Akan datang. 

Aku banyak dosa. Tak tertanggung. 

Salah, aku tak perfect. Rohani aku tempang .Aku sedar. Cuma kadang aku lupa. Bukan kadang, tapi selalu.

Aku nak taubat. Takut tak sempat.

Pedihnya rasa jiwa aku sekarang.

Adakah masa memihak kepada aku??


Dada terasa sesak. Nafas tercungap-cungap.

Tak tahan. Air mata menghancurkan tembok keegoan.

Terkejut bila pintu air diketuk.

Kesat air mata. Basuh muka kali kedua.


"Acap, kau ok ke?? Subuh dah nak habis. Cepat sikit," lantang suara Joe.

"Aku ok," perlahan suara menyahut.


Aku..... ok.


Aku masih ingat Ramadhan tu. Tahun  2012. Allah buka mata aku. Allah sentap jiwa aku. 

Sentap dari kelalaian dan angan-angan mencapai syurga tanpa usaha.

Allah bagi peluang aku hidup dalam Ramadhan kali ini. 

Bagi peluang untuk aku buang segala dosa dan baiki segala kefuturan aku.

Ketika tahajud aku lakukan, terasa diri begitu dekat dengan Dia.
Terasa diri hina dan kerdil disisi-Nya.

Saat memohon ampun dan taubat daripada-Nya,
terasa diri begitu hipokrit dan seorang yang dusta.

Tapi aku yakin dan percaya Allah tidak pernah memandang aku sedemikian rupa di saat aku meminta ampun daripada-Nya.

Terasa malu dengan Allah setelah bertaubat berkali-kali dan terus melakukan dosa.

Tapi aku yakin Allah tidak pernah jemu dan letih memaafkan hamba-Nya.

Aku tahu Allah akan memaafkan dosa-dosa hamba-Nya walaupun begitu banyak seperti buih di lautan.

Dan aku tahu Allah Maha Pemaaf dan suka hamba-Nya meminta maaf.


"Banyak kali aku menzalimi diri aku, tapi Allah takkan 
biarkan aku terus begitu. Kerna aku tahu dan pasti, 
Allah sentiasa sayangkan aku."

Ampunkah aku si pelaku dosa.
Takut dosa tidak terampun setelah berakhirnya bulan yang mulia.


Semoga aku dan hamba sekalian akan ditemukan dengan malam yang lebih baik dari seribu bulan.

Malam yang tidak akan ditolak doa bagi hamba yang benar-benar berdoa sepenuh hatinya.

Ameen.










1 comment:

  1. Repent is like a polish. it's not just clean the surface. but it make the surface more shiner and brighter than the old one.

    sabar. gagal adalah salah satu resepi kejayaan. and now,u owe it one. just grab the others. insyaAllah. :)

    ReplyDelete