Monday 5 August 2013

Daie Kaki Redah ??




Habis kuliah. Jam 5 petang. Cadang lepas balik nak keluar, lepak-lepak kat taman. Hafazan makin teruk, Risau. Nak murajaah.

Masuk bilik. Buka kemeja hitam. Sangkut. Tanpa fikir, buka loker ambil baju round-neck putih, belakang ada tulis I AM MUSLIM. Ambil kunci motor atas meja study. Gerak.

Start motor LC 135 terus pecut ke taman sebelah masjid An-Nur. Taman ni biasanya tak ramai orang.

Sampai-sampai cari port yang tak ramai orang. Nak murajaah hafazan. Tenang.
Buat keluar iphone, jelas terpampar wallpaper gambar, Dr. Muhamad Mursi. Slide screen, buka apps quran. Surah kahfi.

Ni surah feveret Acap. Setiap kali jadi imam memang dia baca surah ni. Tapi tadi dia baca, tiba sangkut. Selawat banyak kali tak ingat jugak. Mungkin dosa dah banyak. Takut. Cemas.

Tengah-tengah santai hafal quran, nampak sorang budak, muka familiar. Tapi lupa nampak kat mana. Acap tenung tajam. Cuba ingat. Dahi berkerut. Mulut still lafaz ayat quran.

Oh ya!!

Acap dah ingat.. Fathul Haiqal.. budak ni Acap kenal time pergi kem kepimpinan dakwah peringkat kebangsaan..waktu zaman sekolah, sekarang dah 3 tahun tinggal sekolah, memang susah nak cam, semua berubah.. susuk tubuh.. muka.. semua berubah..

Dia ni dakwah kencang. Pidato memang no.1. Dulu dia lah jadi penghulu kat kem. Memang cara cakap orang respect. Bab kasi dalil memang kasi kat dia.

Acap senyum. Memori lama diingatkan semula. Tutup apps quran. Log iphone. Masuk poket.  


"Pato, antara budak yang aku salute dulu. Dah lama tak nampak ," perlahan suara Acap kedengaran.

Di hujung taman, terlihat juga sepasang individu, lelaki dan perempuan bersama Pato. Kawan mungkin.

Tapi, suara Pato yang lantang itu seolah-seolah memarahi pasangan itu. Kuat kedengaran. Tangan kiri memegang sebuah buku.

"Korang ingat boleh ke duduk berdua-duaan macam ni??"

"Korang tak tahu halal haram ke??"

"Memang dasar ahli neraka."

""Allah memang benci orang macam korang ni."

"Baik korang blah sebelum aku naik angin."


"Blahh!!!!"


Memang hangat. Jelas Pato bengang. Tangan genggam erat. Pakai kopiah tak tutup rambut depan. Peluh.

Pasangan tu beredar, muka merah. Marah.


Pato tarik nafas. Lipat lengan jubah hitam yang dipakai. Nak chow. Lalu depan Acap.



"Assalamualaikum sedare."

"Waalaikumussalam."

"Fathul Haiqal."

"Aku. Sape kau? Aku tak cam."

"Aku rasa kau tal kenal aku,tapi aku kenal kau. Kau ketua aku dulu, nadwah kepimpinan."

"Oh ye, kem tuh. Dah lama tinggal. Kenangan."

"Aku Asyraf. Panggil aku Acap. Pehal tadi?"

"Oh tadi, budak zaman sekarang. Kapel. Aku tegur ar. Budak sekarang memang nak tempah neraka."

"Oh i see, but i think we should..."


Pato pintas sebelum Acap habiskan ayat.


"Asal? Tak setuju dengan aku? Tak setuju dengan hukum Allah? "


Perghh. Terus conclusion tahap petala dia bagi.


"Tak, bukan macam tu. Tapi pendekatan macam tu aku rasa tak patut. Perlu lembut sikit, bukan herdik."

"Ok, so nak kata aku salahlah ni? "

"Maksud aku, nak tackle budak-budak zaman sekarang kita tak leh nak main redah je. Meroyan. Memarah makin hamun..makin diorang langgar hukum Allah. Memberontak."

"Ah, jangan nak sekolahkan aku. Aku tahu apa yang aku buat. Kau, entah-entah mentah lagi dalam hal ni. Dakwah pun kau tak tahu apa. Aku malas nak bahas. Buang masa aku. Assalamualaikum."


Pato beredar sambil tengok jam. Jalan dengan pantas. Masuk kereta Myvi SE 1.5 warna purple. Start engine tekan minyak. Gerak.

Acap kaku. Bingung.

Senyum.

Macam ni lah daie zaman sekarang. Tegur sikit melenting. Fikir semua benda kita betul.

Daie,

Cakap lebat. Kencang. Kosong usaha. Hamba gerak kerja.

Layan kawan macam malaikat. Layan family macam nak makan penyepak.

Mak minta tolong, berdengus tak puas hati.

Ayah minta pergi kedai, cakap sibuk tengah update status tarbiyah kat fb.

Adik buat hal, dah hilang sabar sebagai pembimbing. Rakan.

Sibuk duk share status islamik kat wall, waktu solat hold kejap.

Bukak laptop hapdet belog. Maya lebat, realiti habat.

Ahh kebanyakan daie sekarang. Apa pon tak boleh. 

Buku akademik kamcing, buku agama campak tepi.

Baru pakai baju tshirt islamik dah pandang budak lain sebelah mata. Hina.

Daie sekarang, buat kerja semata-mata sebab orang panggil daie ke sebab lain?? lillah?? fillah??

Semata nak dapat view banyak kat fb?? like beribu?? Make sense.

Tapi tak semua. Moga dijauhi. Moga Allah tetapkan niat. KeranaNya.


"Daie kalau kaki redah, jangan mimpi nak pengakhiran yang indah"

Acap nak gerak. Habis murajaah. Bukan sebab hilang mood. Tapi sebab hati tak tenang.

Terasa dengan diri sendiri. 

Slide screen nak unlock iphone. Masuk password. Ambil earfone dari poket connect ngan iphone.Tekan playlist. Now playing surah Al Insan.  

Mishaary al afasy. Merdu. Follow bacaan. 
Start motor. Chow.

No comments:

Post a Comment